Tuesday 3 February 2015

"Chalk & Talk" Terbaik!


Assalamualaikum dan Salamsejahtera
Semua P eL,

Walaupun blog ini di wujudkan untuk memperkasakan amalan Pembelajaraan Teradun (Blended Learning), kita sebagai penyelaras atau perancang strategi BL di institusi masing-masing perlu mengatur langkah yang paling baik untuk memastikan pemerkasaan konsep BL berjaya dilaksanakan.

Posting kali  ini melihat satu artikel yang di tulis oleh Dr.Kevin Donelly pada bulan April 2014. Ia ditulis ekoran tersiarnya keputusan peperiksaan antarabangsa seperti PISA, TIMSS dan PIRLS pada tahun-tahun sebelum itu, Keputusan ini meletakkan negara timur seperti Singapura, Taiwan, Hong Kong di paras teratas tangga kecemerlangan dunia jauh meninggalkan negara-negara barat.

Sebagai PeL kita peka dan perlu mengambilkira keputusan penyelidikan sebegini di dalam percaturan strategi BL di institusi kita. Persoalannya apakah kekuatan dan kelemahan yang ada pada pendekatan BL dan bagaimanakah "Chalk and Talk" boleh membantunya? atau Lupakan BL dan kembalikan ke teknik 'Chalk and Talk?". 

Mohon semua pihak Membaca Artikel Ini dan memberi komen untuk pencerahan bersama.

Terima Kasih

Dr.N

3 comments:

  1. Pada saya, ada perkara yang diutarakan boleh diterima namun ada perkara yang tidak boleh diterima tanpa melihat sumber rujukan yang sahih. Saya setuju, dalam proses pengajaran penggunaan konsep one size fits all sememang tidak boleh digunakan. Dengan kata lain penggunaan hanya satu kaedah atau strategi pengajaran kepada pelajar adalah tidak diterima oleh pengamal pendidikan. Merujuk kepada perlaksanaan blended learning, apa yang saya faham ia adalah gabungan beberapa strategi pengajaran termasuklah chalk and talk, cooperative learning, inquiry based learning dan lain-lain lagi.Oleh itu saya merasakan kita tidak perlu risau dengan isu yang diutarakan oleh penulis.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. we can't deny the basics of teaching i.e c&t, however the changes in teaching methodologies create evolutions for teachers and learners to gather knowledge effectively...the use of technologies simplifies processes...we can learn things by reading or attend classes but we have to go through life to get experiences...along this journey we hv encountered unaccountable methods... strategies... tactics... techniques... softskills... hardskills....to survive in this world.

    ReplyDelete